mandag 27. juni 2011

Saltenutstillingen

Da var saltenutstillingen over for i år. Vi dro til Bodø på Lørdags morgen og rett til utstillingen. Det var bare å rigge seg til å vente, for det var noe forsinket. Møtte flere kjenninger og det var veldig hyggelig. Mange man kunne slå an en prat med, så da gikk tiden raskere. Nitro var veldig stresset og rastløs. Han pep konstant hele tiden, og dro i båndet for å lukte overalt. Han fikk vel overdose med folk og hunder på en gang. Jeg har aldri hørt han mase så mye før, så det ble en liten tålmodighetsprøve på meg også.
Men endelig var det vår tur. Vi var eneste greyhound denne helgen, så det var jo litt kjedelig. Men men. Dommeren var Kitty Sjong fra Danmark. Nitro fikk følgende kritikk: Maskulint hode, korrekt bitt, velplasserte øyne + ører, god rygglinje,korrekt kryss, ansatt  hale, god brystdybde, korrekt vikler, god benstamme+poter, korrekt pels. herlige bevegelser.
Og vi fikk BIR, CK, CERT og CHAMPIONAT. Endelig er nuch-et i boks! Så vi ble kjempefornøyde!
Jeg bestemt meg for å prøve å være med i gruppa siden jeg hadde god tid denne dagen. Det var faktisk kun whippet som eneste mynde itillegg til Nitro, så det var veldig rart.. Så jeg og den beste whippet hannen ble med i gruppa og Whippeten vant BIG. Men jeg fikk en BIG2 sløyfe.
På dette tidspunktet var Nitro veldig lei og sur, knurret når jeg håndtrerte han, ja til og med så utagerte han for første gang mot en annen hund!  Så kan vel godt si at han hadde fått nok av hele området :P Men han fikk hilst på masse trivelige mennesker og hunder, og mange barn som fikk hilse på han. Så det var koselig.
Etter utstillingen var vi på familiebesøk og litt farting i matbutikker. Gikk også en runde i sentrum med hundene.

Neste dag dro vi på utstillingen igjen, og idag var alt veldig i rute, og jeg kom litt i seneste laget, så fikk nesten ikke gjort meg klar før vi ble oppropt. Dommeren idag var Dominic Harris fra England. Vi måtte løpe mange runder og dommeren studerte Nitro nøye. Tilslutt sa han at han syns at Nitro var halt på fremfoten. Han sa vi burde sjekke det ut, og mente han kanskje hadde vondt. Jeg har selv ikke lagt merke til det, og tror muligens han var litt stiv og jeg fikk ikke varmet han noe opp før vår tur. Men jeg skal følge med dette å se om jeg ser noe antydning til halting og om jeg skal undersøke det nærmere. Men alikevel, det ble blått på oss pga haltingen. De syns det var veldig synd fordi de syns det var en veldig flott hund.  Jeg tok det ikke så tungt siden championatet var i boks. Heldigvis!
Dette bildet er tatt når vi kom hjem, hehe, han er helt ferdig med oppstilling nå mener han. Han er jo tross alt blitt nuch og such nå så :)


Etter utstillingen spiste vi middag og så dro vi for å møte ei som har ei dobermanntispe. Vi avtalte på utstillingen at vi kunne la hundene leke, og Chanti har jo godt at å møte nye hunder.  Kanskje en annen dobermann ville være god match? :)
Tispa var 1 år og het Lady. Vi dro til Hustad der vi pleide å gå masse tur da vi bodde der. Siste gang jeg var på den plassen var siste turen med Hera, så det er en stund siden. Hundene gikk bra overens. Chanti ble liksom veldig voksen av seg, og ville gjøre andre ting som å ligge i gresset og spise gress eller lukte, fremfor å løpe og leke. Lady var nysgjerrig, men litt usikker. Chanti var flink å dempe og unngå potensiell konflikt ved å snu seg vekk og gå unna hvis hundene kom for brått på hverandre.Så det var veldig fint å se :) Nitro fikk også løpe litt, men har skremte Lady sånn med sitt voldsomme seg, så han var mest i bånd, slik at ikke Lady ble for redd.  Han gjorde henne ikke noe, han bare løp rundt henne og løp fort forbi henne slik at hun skvatt.
Lady minner meg så om Hera. Både kroppsbygning og lynne. Hera var også litt pysete og hylte hvis hun var redd. Så arti å se likhetene. Lady var veldig fin!





Så kjørte vi hjem igjen, og tror hundene var glade for å komme hjem. Eierne var ihvertfall det ;)
Skulle egentlig ha fri idag, men ble oppringt og måtte på jobb idag. Skal imorgen også, da blir hundene alene endel av dagen.
Vi snakkes!

3 kommentarer:

Stine sa...

Gratulerer med championatet!

Lola Pagola sa...

GRATULERER MED DOBBELT CHAMPIONAT!!!!

MonicaT sa...

Grattis på etterskudd med Championatene