fredag 21. januar 2011

Mynder. hmm..

Da jeg skulle begynne å se etter ny hund, var det noen få jeg hadde sett meg ut. Jeg er ganske kresen selv til hva jeg foretrekker, så jeg slapp heldigvis å være veldig usikker på hvilken raser jeg ville se på. De jeg var seriøst innom var hvit gjeterhund,  beauceron og dalmatiner, i tilegg til ny dobermann, men de var vel egentlig ikke aktuelle når alt kom til stykket. Utseendetmessig liker jeg godt schæfer, huskies, ja den type hunder, og selvfølgelig dobermann som jeg mener er vakrest av alle!
Men jeg hadde en liten fasinasjon til greyhound, og nysgjerrigheten ville ikke gi seg..Da jeg begynte å grave meg inn i greyhoundverdenen ble jeg mer og mer interessert. Greyhound var vel den eneste mynden jeg kunne vurdere å skaffe meg. Hvorfor vet jeg faktisk ikke, men de bare appellerte til meg. Størrelsen var fin, og de var ikke av de tynneste variantene. Dessuten fikk jeg det inntrykket av at de var ganske sosiale og ikke så sære som noen av de andre myndene er kjent for å være.
Jeg tenkte tanken: er ikke mynder for spesiellt interesserte? Og er jeg egentlig det? For å gjøre historien kort, så var jeg visst det!
Gruppe 10 i hundeverdenen er den minste gruppen, med færres raser i, kun 13 stykker. Det er få som eier mynder og hvorfor, spør jeg meg om flere ganger. Kanskje det er fordi folk tror dette er hunder som krever noe annerledes enn hunder flest?  De aller fleste som skaffer seg mynder, sitter nok også å klør seg i hodet på hvorfor vi er så få som eier disse flotte dyrene. Det er nok både noen fordommer og myter ute å går blant folk. Mynder passer ikke for alle, helt klart! Men de passer nok til flere enn man skulle tro!
På siden Boxer i Nord:  Hjemmesiden , la Kristin ut en link til en informativ artikkel om mynder. Jeg anbefaler å lese den. Her er link til artikkelen: Jaktweb- om mynder Håper det er ok at jeg stjal linken Kristin! Takk for at du delte den!





På bildet ser du noen av de ulike rasene. Det mangler noen få, inkludert Greyhound (men det er det nok av bilder av på siden min ;-) )
Jeg er veldig positivt overrasket over denne gruppen hunder etter å ha blitt mer kjent med den. Det er nok en undervurdert gruppe som kanskje mange ikke tør å tenke på fordi de har sine misoppfatninger av dem. Så hvis du tenker tanken på mynde, ikke nøl med å undersøke mer, slik som meg. Det anbefales på det varmeste. De har et varmt,godt og snilt gemytt, kommer i ulike størrelser og med ulike pelslengder. Jeg er veldig glad for at jeg selv tok steget! :)

Ha en fin Fredagskveld!

Ingen kommentarer: