lørdag 22. januar 2011

Kupering - vet du hvordan?

Siden jeg fikk dobermann, har flere spurt hvilken rase jeg har når vi har møttes. Da jeg sier Dobermann, virker de litt usikre og spør: har ikke de ståører? Mange har sett dobermann med ståører, og tror det er slik de ser ut. Jeg sier at disse hundene er kuperte, og det er mange som ikke vet hva dette egentlig vil si. Mange reagerer negativt når jeg forklarer hvordan det gjøres, heldigvis, for det er en fæl måte å manipulere en hunds utseende på. At folk ønsker å operere små valper og utsette de for slikt ubehag, forstår jeg ikke.. Det gjøres jo kun for eiers tilfredstillelse, det å ha en tøff hund føles bra.
Jeg skal innrømme at både dobermann, grand danois, boxer mfl. ser flotte ut med ståører, MEN nå har det seg slik at de faktisk ikke ser sånn ut naturlig! Det er mange hunder som har naturlige ståører, hvis det er det man foretrekker.
Jeg har deltatt på flere diskusjoner på nett, også på utenlandske forum. Holdningen der skremmer meg. Mange sier at hvis kupering blir forbudt i deres land, så blir det ikke noe mer dobermann på dem. Så selve hunderasen i seg selv og dens egenskaper, er visst ikke godt nok, det er utseendet som teller for mange. Veldig synd.
Heldigvis er kupering av ører og hale forbudt i mange land! Og flere følger etter. Det er godt å se at flere tar tak i dette og slår ned på en slik unødvendig ting.  De hundene som trenger dette pga skader feks. de får jo amputering, men som plastisk kirurgi er det totalt unødvendig.

Her er noen videoer fra kupering av ører, teiping av dem etterpå, samt kupering av hale. Den første filmen er litt lang og uoversiktlig, men spol litt frem.  Ps. det er litt blod i den første.

Link til video av kupering

Link til film av teiping av ører

Link til video av halekupering

Noen syns sikkert det er ekkelt å se på, men sannheten er jo det at dette er det mange som gjør! Det er helt akseptabelt i mange land og i mange sine øyne. I noen land er dette standard, og man får ikke premiering på utstilling hvis man ikke har dem kuperte.
 Jeg ønske å vise dette slik at dere som er litt usikre på hvordan det egentlig gjøres, kan se hvordan dette skjer, og ikke kun se på bilder av flotte kuperte hunder, uten å tenke på hva mer som står bak.. Det er også folk som gjør dette på kjøkkenet, fremfor hos veterinær.

Jeg er glad i min naturlige dobermann! Jeg støtter ikke kupering!

Hva gjør du?

Ingen kommentarer: