søndag 15. mai 2011

Funksjonsanalyse

Bloggen har vært nede noen dager, så har ikke fått oppdatert før nå.
Igår morres kjørte jeg og Nitro til Bodø for å gå funksjonsanalyse. Dette var vi spente på! Jeg møtte opp en time før, og jeg fikk beskjed om å gjøre meg klar, siden det var en deltager som ikke hadde kommet enda. Så det var bare å lufte hunden i full fart og gjøre seg klar.
Første momentet var hilsing på en gruppe mennesker. Nitro hilste på alle og enhver og de fleste fikk vel også en smak av pisken hans på lårene. Så var det kamplek. Han var treg å få igang og ville ikke holde særlig fast på filla. Testlederen overtok og lekte litt med han, selv om han ikke hang noe særlig fast i leken.
Så gikk vi videre til det momentet jeg trodde han kom til å gjøre bra på. jakt. de hadde noen pinner og en tråd som gkk sikksakk mellom dem og en fille i enden. jeg holdt Nitro og de dro filla bortover gresset og inn i ett rør. Nitro så at filla bevegde seg, men mistet fort interessen. Da jeg slapp han, løp han bare andre steder og luktet og så tisset han på en av pinnene.. Jeg tror selv at den filla gikk for sakte til at han fikk jaktysten opp. 
Neste moment var en person som gikk under en pressenning som gikk over stien og litt sikksakk bortover. Her så han også på den når den bevegde seg, men igjen mistet han litt interessen og så en annen vei. Da figuren hadde stanset, slapp jeg han og da løp han halveis bort og begynte å lukte der figuren hadde begynt ifra. Så tuslet han rundt og spiste gress. Jeg gikk bort til figuren og da gikk han bort sammen med meg og han gikk rett under presseningen og hilse på personen som satt der.
Så gikk vi bort til en plass hvor de stor flere treutskjærlinger av menn med truende uttrykk. Testleder holdt Nitro og jeg måtte løpe mellom trefigurene og gjemme meg i buskene. Så slapp de Nitro og han kom løpende rett bort til meg. Ingen nøling i det hele tatt. Så gikk vi tilbake imellom figurene. Så gjentok vi dette, men når de slapp Nitro, trakk de i en snor slik at en trefigur ploppet opp rett foran han. Men her var det ingen nøling og han kom løpende til meg i full fart. På tilbaketuren måtte jeg sitte ned ved figuren som spratt opp, og Nitro tuslet rundt der og brydde seg ikke noe om figurene.
Så var det kjeledressen sin tur. Vi gikk bortover siten og så spratt det opp en kjeledress. Nitro skvatt og bjeffet litt, men han løp bort og undersøkte etterhvert. Så måtte vi få litt frem og tilbake forbi den og det brydde han seg ingenting om.
Neste test var et spøkelse om stod bak et skjul som banket litt i noe for så å komme gående ut på plassen. Nitro var i bånd. Personen var kledd i et laken med noe på hodet og noen ganger trampet den ned i bakken og slo armene ut. Nitro logret og bjeffet hele tiden. Han var så nysgjerrig og ivrig, og når figuren slo ut armene skvatt han litt, men gikk ned i lekestilling og bjeffet. Når figuran hadde beveget seg ferdig, slapp jeg Nitro og han løp i full fart bort til spøkelset og hoppet og danset rundt og var overlykkelig. Så morsomt å se. Tilskuerne lo og jeg måtte holde meg slik jeg ikke lo for mye jeg også. Så kledde vi av lakenet og personen dukket frem. Nitro like glad.

Neste test var en trefigur som stod på en kjelke som ble dratt sakte imot oss. Nitro i bånd, og kjelken kom sakte imot. Men Nitro fant en tisseflekk som han luktet veldig på og gravde litt med labben på. Han brydde seg ikke noe om kjelken før den nesten var dratt helt bort til oss. Når jeg slapp han, løp han en annen vei for å lukte. Jeg gikk bort til fuguren og Nitro kom bort. Jeg satt ved siden av og holdt foran øynene på figuren men ingen forskjell i oppførselen hans. Han bare luntet rundt. Tok på bånd og gikk frem og tilbake forbi figuren og Nitro brydde seg ikke om den.

Så var det skrammelet sin tur. Når vi gikk opp stien, falt det ned kjettinger på et jernstativ. Det ble et brak og Nitro skvatt unna. Men han kom raskt tilbake og var ved min side. Vi gikk litt frem og tilbake uten at han brydde seg noe mer om det.
Da vi gikk videre inn i skogen dukket det opp et spøkelse. Nito i bånd og han begynte på samme vis som med det forrige. Logret med hele kroppen, bjeffet ivrig. Så dukket det opp ett til spøkelse fra en annen side. Han ble litt usikker, men fortsatt å logre og bjeffe og små hoppe i båndet. Han ville bort til dem med en gang han. Når det ene spøkelset kom ganske nært han ble han litt usikker og hoppet litt bakover, men han var raskt frem tigjen. Så slapp jeg han og han løp bort til dem og løp rundt dem og var så happy. Det var ikke skummelt i det hele tatt. Litt rart i hans øyne kanskje, men alikevel ville han hilse på disse raringene. Så fikk vi avdekket personene og han var like glad og fornøyd. Veldig morsomt å se reaksjonen hans! Husker da jeg gikk med Hera, da hadde hun ikke en slik reaksjon i det hele tatt.Og en rottweiler som gikk etter oss, ble så redd dem at han løp til skogs. Så derfor ble jeg glad for å se Nitro slik. Arti!
Siste post var skudd. Skudd når vi lekte, og nå hang Nitro mer fast i filla. Og skudd ved passivitet. Lite reaskjon.

Da var testen over og vi gikk tilbake. Var så heldig å få Kristin fra boxerinord til å ta bilder av meg og Nitro, og disse bildene ligger på galleriet på hjemmesiden min. Tusen takk Kristin!! :)
Dommerne syns at vi gikk en fin test. Og Nitro bestod med god margin! De syns han var veldig sosial, omgjengelig og hadde et veldig fint gemytt. De spurte også om han skulle brukes i avel siden gemyttet var så bra, så det var koselig å høre så mye positivt om gutten.
Så jeg ble lettet over at det gikk så bra! Da gikk kjøreturen hjem mye lettere :)
Nå er  mentalbiten i boks, så nå gjenstår kun championatet på han, så er han klar for avel.

Stikk innom å se bildene da vel! Nå skal jeg å hilse på valpekurs deltagerne som har kurs denne helgen.

2 kommentarer:

Monica sa...

Grattis :-) Flinke Nitro.

Anonym sa...

Gratulerer med bestått på FA :D