søndag 10. juli 2011

Hønene hos oss

Jeg har lenge tenkt på å lage en liten presentasjon av hønene mine.  Flokken består av 7 høns og her er litt om "damene":
Bruna fikk jeg høre var en blanding. Jeg tror selv at det kan være New Hapshire i henne. Hun legger de største eggene og hun er den mest tøffe og sosiale høna av dem alle.

Domina er av rasen Sussex. Det er en stor, tung rase. Hun er, sammen med den andre sussexen, også sosial og tøff. Er ofte de jeg løfter opp for å holde.

Blondie kom som enstøing inn i flokken. I begynnelsen var hun veldig tilbakeholden, men har nå blitt mer sosial. Hun er blandingsrase, og har dobbel kam. Kanskje noen vet hvilken rase det kan være?

Nanvløs er den andre sussex høna. De to sussexene er sammen som erteris. Trivelig høner og pene å se på.

Ho Lille fikk vi som kylling, og da hun ble voksen viste deg seg at hun var dverg. Hun er av rasen New Hampshire, og hun er lavest i rangen og blir hakket litt på iblant, derfor er hun litt lurvete i fjærene. Hun er den mest pysete av alle.

Den Danske er av rasen Dansk Landhøne. Hun er flott i fjærene (men på bildet noe avfjæret rundt halsen), og er den mest pratsomme høna. Flink å legge egg.



Den Norske er av rasen Norsk Jærhøne, den eneste norske rasen vi har. Hun lå og ruget da jeg tok bilder idag, så da blir det et bilde fra i vinter. Veldig flott høne og rask og spretten.

Ingen kommentarer: