onsdag 19. oktober 2011

Nei til veddeløp

Veddeløp med greyhounds er populært i England og USA. Heldigvis finnes det seriøse oppdrettere og trenere av veddeløps hunder som tar vare på hundene sine. Men så har man den mørke siden. Dette temaet er delt, noen er imot, andre ikke. Jeg har selv ikke satt meg veldig dypt inn i temaet, fordi det er for tøft for meg rett og slett. Jeg får så vondt i sjelen, at jeg ikke klarer det..Men det finns mye stoff på nett om veddeløps industrien  (og mange gode sider som ikke har sånn ekstremist- preg), og på Youtube florerer det av filmer av hunder som lider, skjult filming inne i kenneler osvosv. Det er ganske ille mye av det.. Nå har de begynt å stenge veddeløpsbaner i USA og flere stater har forbud mot sporten. Det synes jeg er flott. Det beviser at sporten er omdiskutert.
Veddeløpshundene holdes i bur og bor i kennel.  De trenes i innhegninger og på områder. Mange har lite kontakt med mennesker utenom trening og mating.
De har en kort og hard karriere, mange bare 2-3 år før de pensjoneres. Mange hunder avlives og dumpes etter denne tid, noen få blir reddet av rescue og adopsjons sentre. Noen hunder blir pint ihjel ved å sultes, de henges, skytes, slippes løs for seg selv osv. Måtene er mange og makrabe, jeg vil ikke gå inn på dem, da blir jeg bare på gråten. Hunder som ikke vinner løp, lider samme sjebne, også de som får skader.
Veddeløpssporten er big buisniss, og det mer mye penger på spill. Da blir det lett bruk og kast mentalitet. Mange useriøse tiltrekkes, for det er lettere og rimeligere å holde hund enn hest.
Noen forsvarer sporten med at rasen Greyhound vil dø ut hvis sporten forsvinner. Det er Bull shit, ja antallet vil nok synke en god del, men rasen vil aldri dø ut. Noen sier at greyohund ikke fungerer som familiehund og spesiellt ex.veddeløps hunder kan ikke brukes som " vanlig" hund. Dette er motbevist av alle adopsjons sentrene som driver med dette, som sier at ex.racere er fantastiske familiehunder. (bortsett fra de som er såpass mentalt ødelagte pga miljøet de var i)

http://www.grey2kusa.org/about/index.html
http://www.nightatthedogs.org/antiracing.htm

http://www.greyhoundmuses.com/

Greyhoundene vi har her til lands er av såkalte show linjer. Det er mest av dem her i norden og europa. Disse er større og tyngre enn løpsvarianten, og løper ikke like fort. I Sverige finns det noen som har løpsvarianter, som brukes på løp. Da blir de også holdt som familiemedlemmer og blir behandlet bra.
Jeg er veldig glad i greyhound, og det gjør vondt å se så mange av dem lider pga løpsindustrien. Når jeg vet hvor kjælen disse hundene er, og hvor mye nærkontakt og varme de ønsker, er det grusomt å tenke på at de blir stuet vekk i små bur.
Jeg ville med dette innlegge opplyse litt om sportens mørke bakside. Det er mye mer info om dette på nett, hvis noen søker mer info. Vær forberedt på å finne mye stygt. Jeg må poengtere at det finns mange gode oppdrettere og trenere, men pga av alt det dårlige, trekkes helhetsbildet av sporten ned i mine øyne.
Jeg er imot veddeløp med hund!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Syns det er kjempebra at du drar frem dette temaet!! Det er så viktig at folk blir obs på dette! Det er så mye grusomheter, at det gjør vondt langt inni sjela :((
Alt de stakkars hundene må igjennom, bare for at vi mennesker skal tjene noen slanter. Heldigvis er der mange dedikerte mennesker som hjelper dem, og omplasserer dem :))
Og selvfølgelig, der er noen som driver seriøst og passer godt på hundene sine. :))
Ha ei fin helg :))

Elisa sa...

Ja det er godt å vite at det finns folk som bryr seg. :) God helg til deg og! :)