onsdag 4. januar 2012

Vinterens anbefaling

Siden vi hundeeiere er ute å går hver dag i all slags vær, er det viktig å være godt skodd. Om vinteren er det galskap å ikke være sikret når det er glatt på veien. FOr det første er det ikke moro å slå seg gul og blå, eller knekke et bein, itillegg er man ansvarlig for å ha kontroll over hundene ved passering av folk og dyr. På glattisen med to store hunder som veier mer enn meg selv tilsammen, sier det seg selv at jeg må være godt skodd. Jeg har brukt brodder i mange år. Kunne ikke klart meg uten. Nå for tiden har det vært kaldt og ingen nedbør, samt mye vind, og dette gjør at veiene blir helt blankpolerte. Opp gjennom årene har jeg prøvd noen ulike typer brodder, også takket være jobben som postbud. Her er min mening:

1.    Klassiske brodder. Har brukt slike mye. De er helt kurante de, men litt knøvlete å ta på skoene, og går man i dyp snø, kan de risikere å falle av uten at man merker det. De må passe helt perfekt, ellers kan du kjenne de under skoene. Egentlig er det litt for få pigger under.

2. Overtrekks sko med pigger. Denne har jeg testet ut og jeg liker den ikke. Den er ganske bra med tanke på at man kan bruke uansett sko inni posen, feks små, lette joggesko, men med posen på er føttene dine store og tunge. De er tunge å gå i og piggene er på størrelse med muttere, så de sklir på is. (de er for store rett og slett). Den er vanntett, og kan fungere greit å ha liggende i bilen itilfelle man trenger litt grip i noen situasjoner. Men jeg syns de funket dårlig.
3. Hæl brodder. Disse har jeg brukt aller mest på jobb som postbud, mest fordi de er lettest å kjøre bil med, og at man slipper å ta de av når man skal inn til folk. (gå på tå) De er ganske gode på is selv om det ikke ser sånn ut. Du kan skli litt hvis du tråkker feil, så du må nesten gå med hælen først. (noen syns det er litt ekkelt). I dyp snø kan de flippe opp bak på hælen. Men alt i alt kjempefine brodder, veldig lett å ta av og på og kan brukes til mange ulike sko.
4.  Piggsko. Dette er min absolutte vinner!! Har prøvd disse  (på bildet)  i vinter og jeg er helt strålende fornøyd. Små pigger under skoen (som på vinterdekk til bil), lette sko som er veldig gode å gå i, og de er vanntette og varme. Perfekt til bruk om vinteren. Merket er av Icebug, og jeg har gått både i skog og mark og på veien. De er helt klart best på speilblank isvei. Går stødig som et fjell!  (har ikke sklidd en eneste gang! ) Gode vintersko, men eneste minus er at piggene er permanent på, så man må være forsiktig hvor man går med dem (inne i hus, opp på tretrapper osv). Anbefaler slike sko til alle som er ute på glatta! Ps. Icebug har mange ulike varianter sko, joggesko, høyere varianter, ulike farger osv.  De selges hos ulike forretninger, men også på nett. Søk etter Icebug piggsko.

2 kommentarer:

Zebra sa...

For en knallblogg,og just det jeg trengte akkurat nå. Her er det holke og glatt ute. Tusen takk for koselig kommentar i bloggen min:)

Michelle sa...

Takk for fine tips! Sånne sko kunne jeg virkelig tenke meg... (hadde ikke anelse om at det ble solgt sko MED pigger, men det er jo genialt!) :D