mandag 5. mars 2012

Da var helgen overstått og vi har vært i Bodø. Jeg var på Norsk kennel klubb sin oppdretterskole og det var kjempeinteressant! Første dagen klarte jeg bare å være der til i 4 tiden ( varte til halv 7) pga ryggen min som fortsatt er dårlig, og søndag til kl 12. Så da gikk jeg glipp av litt. Men jeg fikk med meg det aktuelle for meg selv syns jeg, så det var bra. Jeg er jo enig i det de sier på kurset, med tanke på avel, at man må være ærlig og bruke friske hunder i avel, og det viktigste av alt er gemyttet. Kursholderne (og meg selv) syns at mange er litt vel opptatt av utstilling og at det skal være så viktig, men det er jo ikke det. Det er jo en drøss gode hunder som ikke har Xantall titler i stamtavlen. Og ikke minst det at man må bruke flere individer i avelen, ikke kun noen få populære. Dette ser jeg spesiellt i greyhound miljøet hvor flere hanner går igjen. Dette er ikke gunstig på en så liten rase. Man må prøve å spre det mer ut.  Men samtidig er det jo ikke så lett når avstandene er så store som de er, og det er ikke alltid lett å bli kjent med folket. Utstilling er jo en Bli-kjent- arena for mange, så da ødelegger avstandene endel for flere. Så da er det ikke så lett for andre å vite så mye om de ukjente hundene rundt omkring.
Jeg vet ihvertfall hvilket syn jeg har når det kommer til avel, og hvis jeg en gang får prøvet meg på ett kull, kommer jeg til å gå inn for det 200% og mer til. Jeg er kanskje litt for kravstor i noens øyne, men så lenge fornuften er med går det bra.  Jeg syns mange er for ukritiske til sine egne hunder, men dem om det. Alle har jo sine meninger om dette temaet.

Ellers har vi vært på besøk her og der, gått tur i byen og Nitro har fått en skikkelig overdose av bylukt. Han har storkoset seg med alle de nye spennende luktene og inntrykkene, lydene, og alle folkene han fikk hilst på. Da vi reiste hjem sov han som en stein, også når vi kom hjem lå han i koma til neste dag ;)
Vi skulle møte flere med hunder denne helgen, men desverre ble det ikke noe av pga det ikke passet for dem eller oss. Så det var synd. Men han fikk møtt Koya igjen, selv om hun ikke var så glad for å se han. hehe.
Så vi hadde en fin tur. Været var jo strålende hele helgen, selv om det var litt kaldt.
Ikveld har vi produktanbefalingskveld i hundeklubben, og da skal jeg ta med meg Back on Track dekkenet og snakket litt om det.
Fra kurset:



Nitro på tur på molen i finværet.


Nitro med litt annen bakgrunn enn skog og hav :P


Godt med nye inntrykk! :D

2 kommentarer:

MonicaT sa...

Lyst til å ta oppdretterskolen jeg også, så gøy å høre om hvordan det var.

God bedring med ryggen

Elisa sa...

Takk for det. Ja det anbefales hvis du har mulighet! :)