torsdag 9. januar 2014

GODT NYTT ÅR! Da var vi kommet inn i 2014!  Juleferien er over og vi har hatt noen fine dager Vi fikk oss flere turer og været har vært ganske stabilt. Det eneste minuset er at det har vært skikkelig skareføre i marka så jeg måtte kjøpe meg nye brodder, skikkelige store pigger og kjetting under. Nesten som isbre-sko :P hehe. Så da var det ingen sak å gå på fjellet. 3 januar fikk jeg og pappa oss vår første fjelltur i år, opp til Flekkosvatnet. Vi ble de første til å skrive oss i den trimkassen. Nitro var med og jeg fikk prøvd mitt nye Baggen belte som jeg fikk i bursdagsgave. Kunne ikke ha han løs i de bratte områden pga isen. Jeg holdt han fast i båndet hele veien ned igjen, og han stolte på meg at jeg holdt fast, så han var ikke usikker. Dette hadde vært en for krevende tur for Mynte, så hun ble igjen sammen med mamma og de gikk tur på stranda i stedet.


Nyttårsaften gikk greit. Vi var her hjemme hos oss og vi gikk en tur med hundene tidligere på kvelden med stjerneskudd. Vi bor i et tettbebygget område så det ble en del smell rundt midnatt, og Mynte ble litt redd. Vi var på badet med hundene og så ut av vinduet med utsikt over hele bygda. Nitro reagerer ikke i det hele tatt, så det er fint. Dessverre var det et uhell når vi skulle ta dem på do i hagen før leggetid for da sendte naboen opp en siste rakett runde og da fikk hundene smellene rett over hodet. Mynte ble veldig redd og stresset en halvtimes tid etterpå. Hun skjønte ingenting stakkars. Men så snart Nitro var inne var alt glemt.  Glad dette er bare 1 gang i året i hvertfall. :) Så får vi håpe at hun blir litt tøffere med alderen. Hun er litt vàr på noen ting og bli usikker, uvant for meg og skjønner ikke hva det er hun reagerer på. Er veldig spent på K-testen vi skal ta til våren, for da får jeg se hva hun takler. Er ganske usikker på skudd delen kjenner jeg.  Vi får se etter hvert.


Mynte har nå blitt 7 måneder. Hun veier 30 kg og er ca 69 cm høy. Så hun blir nok å vokse litt til i høyde og kanskje noen kilo til.  De spiser i hvert fall MYE! Begge hundene spiser 20 kg vom og hundemat på rundt 1,5 uke! Sykt. Godt maten er billig!


Fikk også snakket med oppdretter til Nitro her om dagen. Vi snakket på telefonen i 2 timer, og det var godt å få snakket om greyhound med noen! Hun er den jeg føler jeg kan spørre og snakke med om alt innen temaet. Så det var kjekt.


Nå er første arbeidsuke over, hundene må være alene om dagene igjen og det går fint. Mynte klarer å holde seg mye bedre nå og hun må ikke ut så tidlig om morgenen. I helgen får vi oss ny bil og det blir jo så spennende! Forhåpentligvis blir det nå god nok plass i bilen til å få skikkelig bur til hundene. Vi skal få spesialbestilt fra Kela hundebur. Bilde kommer når alt er installert! Det er forresten en Suzuki XL7 varebil. Har ikke sett den i virkeligheten så er spent på hvordan der er.


Vel, det ble en liten nyttårsoppdatering fra meg. Skal prøve å legge ut noen bilder fra fjellturen. Tok med mobilen så må få de inn på pnc.


Ha en god helg!



Ingen kommentarer: